Az újonnan alapított, nagy növekedéssel rendelkező, innovatív üzleti tervvel vagy termékkel rendelkező vállalatokat startupnak nevezzük. Fontos azonban, hogy a startup és a kis-, és középvállalkozás, vagyis KKV nem ugyanazt a jelentést takaró fogalom. A Wikipédia szerint a startupoknak van néhány ismérve, ami egyedivé megkülönbözteti őket egy átlagos, induló kisvállalkozástól:
Innovatív képesség
Fontos, hogy a termék vagy az üzleti terv innovatív legyen. Például egy újonnan nyitó kiskereskedés, pékség vagy szolárium nem tekinthető startupnak, de ha egy online platform bevezetése történik, vagy egy, a piacon eddig még nem használt technológiával áll elő, akkor könnyen azzá válhatnak.
Naggyá válás, növekedés lehetősége
Ezektől a vállalatoktól, főként az innovatív képességük miatt is, rövid- és középtávon várnak hatalmas növekedést. Ha az éves fejlődés (bevétel, piaci elérés, felhasználó elérés) nem tud évente sokszorosára nőni, akkor nem is veszik komoly startupként számításba.
Kilépés a nemzetközi piacokra
Egy igazi startup cég már az alapításkor deklarálja, hogy nemzetközi piacra szánja termékét/szolgáltatását, hiszen a nagy növekedés is csak akkor biztosítható, ha elég nagy a piac, ahova eladunk.
Közösségi jelleg
A startupok fejlődése a saját közösségükből –ökoszisztémájukból– indul ki, így a részvételnek kiemelt szerepet kell kapnia, hiszen ezekben a közösségekben kerül sor a tudás-, és tapasztalatcserére.
Az induló startupperek alapvetően a fenti ismérveket tartják szem előtt és persze mindenki a Google, Prezi, Facebook példáját szeretné lemásolni. Azt azonban kevesen veszik figyelembe, hogy egy startup vállalkozás nemcsak a jó ötletről, a technológiai szenzációról szól. Hanem arról is, ami a nevében van: a vállalkozásról. Számos példa akad olyan jónak ígérkező ötlettel, újítással rendelkező startup cégre, aki azért nem tudott valódi sikeres utat befutni, mert a vállalkozás idő előtt kifulladt, vagy fel sem épült.
A startupok nagyon kis százaléka jut el olyan fázisba, hogy egy profi kockázati tőkés befektet pénzt és a felkészült menedzser csapatát is hozza magával. A legtöbb startup a családi, baráti tőkét dobja össze ahhoz, hogy a kezdeti ötlete kidolgozza, hogy a piacon elinduljon. De sokan nem jól gazdálkodnak az összegründolt pénzzel, sokan nem mérik fel jól a feladatokat, nem készítenek valódi és reális üzleti terveket. Egyszóval nem tudnak valódi értelemben vett vállalatként, vállalkozásként működni.
Az innovatív ötlet mögött ugyanúgy meg kell szervezni a hátteret, koordinálni a pénzügyeket, felállítani a szükséges csapatot. Ráadásul egy szakértő menedzser vagy menedzsment irányítása alatt könnyebb a pénzügyi befektető bevonzása is, hiszen szakmai hitelességet adnak a startup működésének.
Sok kisvállalkozás még a normál ütemű növekedésből eredő szervezetfejlesztést sem viszi véghez, ha azonban a növekedés több száz százalékos évente, a valódi szervezet felépítése elkerülhetetlen. Volt már példa több olyan startupra, akik azért estek szét idő előtt, mert hiányzott a csapatból egy változásmenedzser, aki magát a vállalkozást fogta volna össze.
A startup cégek megjelenése a változásmenedzsment terén is új feladatokat generált, de egy profi változásmenedzser irányítása alatt egy startup cég könnyebben elkerülheti a kezdő vállalkozásokra jellemző buktatókat, könnyebben veszi az ebből eredő akadályokat. Ha pedig az alapítóknak deklarált célja a startup vállalakozás eladása, vagy befektető partner bevonása, akkor a változásmenedzserrel is kössenek olyan szerződést, ami alapján ugyanúgy részesedik az eladási bevételből, mint a tulajdonosok. Ez sokkal motiválóbb lehet ugyanakkor a kockázatban is osztozik a menedzser a cégalapítókkal.
A legfontosabb azonban az, hogy a startup ötletek kitalálói merjenek bevonni változásmenedzsert, hiszen ő nem az ötletet akarja lenyúlni, hanem a vállalkozást sikerre vinni. A siker pedig közös lesz, mind a technológia, mind a menedzsment sikere, de egymás nélkül ez a siker valószínűleg sokkal nehezebben érhető el. Ez lehet egy startup életében az első valódi win-win helyzet.